Hoe ik met de 80/20 dieet-regel in 1 maand vijf kilo afviel


Een gezonde levensstijl houden we het best vol als we af en toe de teugels laten vieren. En dat doen we met de 80/20 regel. “Eet 80 procent van de tijd gezond en gun jezelf 20 procent guilty pleasure” Gedaan met dat strikt dieet waarvan we doodongelukkig worden. Eet gezond, maar blijf genieten van een lekkere pizza op vrijdagavond of een heerlijke croissant op zondagochtend. Heerlijk! Toch? Hoe ik met de 80/20 dieet-regel 5 kilo afviel in 1 maand? Ontdek het hier! 


 

Concept 80/20 dieet-regel


Het basisidee van de 80/20 dieet-regel is heel eenvoudig. Om gezond en evenwichtig te zijn, hoef je niet altijd 100% gezonde voeding te kiezen. 80% is genoeg. De overige 20% kun je kiezen voor minder gezonde voeding en jezelf verwennen. Ik leg het even uit… 80% van de tijd kook ik met verse en gezonde ingrediënten. Ik eet bijvoorbeeld ook nog altijd spaghetti, maar opteer eerder voor volkoren pasta, zelfgemaakte saus en andere gezonde ingrediënten.

Dat is véél gezonder dan witte pasta en voorgemaakte saus uit een bokaal. Ik probeer dit door te trekken in al mijn gerechten, en voel duidelijk dat ik veel meer energie heb. En nee, verse gerechten klaarmaken neemt echt niet zoveel tijd in beslag! Nu, 20% van de tijd laat ik me ook volledig gaan. Dat kan bijvoorbeeld met een lekker glas rode wijn, maar een bezoek aan de Pizza Hut hoort daar even goed ook bij. 


 

80 procent gezond?


Je kan de 80/20 dieet-regel op verschillende manieren in je eetpatroon verwerken, maar je zal zelf even moeten uitzoeken welke voor jou het beste van toepassing is. Ik geef jullie alvast twee voorbeelden die ik in mijn dagelijkse routine heb verwerkt, en die écht resultaat opleveren! 

 

6 dagen gezond, 1 dag ongezond


Door 1 dag in de week een cheat day in te plannen – een dag waarop je even mag/kan zondigen– zal je de andere dagen gemotiveerder zijn om je gezond voedingspatroon aan te houden. Persoonlijk spaar ik mijn 20% liever voor het weekend. Ik heb vaak het gevoel dat ik moe word als ik suiker eet.

In de week ben ik graag zo efficiënt en productief mogelijk. Ik hou er niet van om de hele tijd naar zoete dingen te hunkeren. In het weekend, daarentegen, heb ik er geen probleem mee om mij volledig te laten gaan. Door éen dag in de week in te plannen waarop je even mag zondigen, zal je de rest van de week minder snakken naar die guilty pleasures.

Deze methode is voor mij heel effectief, omdat ik tijdens de week graag gezond eet. Maar als jij ook tijdens de week even wilt ontspannen met een iets ongezondere snack, dan sluit de volgende eetregel misschien beter aan bij jouw eetpatroon.


 

“Eet 80 procent van de tijd gezond en gun jezelf 20 procent guilty pleasure”

 

3 maaltijden gezond, 1 maaltijd ongezond


Voor elke 4 maaltijden die je maakt, moet je streven naar 3 maaltijden die zo voedzaam mogelijk zijn. Dit betekent dat je maaltijden moet consumeren die gemaakt zijn van hele (echte!) voedingsmiddelen. Eet seizoensgebonden voedingsmiddelen. Groenten, fruit, noten, zaden, peulvruchten, volle granen, mager vlees en eieren vallen in deze categorie.

Voor de overige maaltijd mag je eten op een manier die niet echt aan de richtlijnen voldoet. Stel, je maakt een gezonde smoothie als ontbijt, een lekkere salade als lunch en een volkoren pasta als avondmaal. Dan mag je vierde maaltijd in principe iets ‘ongezonder’ zijn, zoals een zakje chips of een ijsje.

 

“Het ultieme doel is uiteindelijk dat je elke dag hunkert naar gezonde voeding, net zoals je vroeger hunkerde naar een vettige hamburger”

 

Let er natuurlijk wel altijd op dat je niet overdrijft. Eet bijvoorbeeld geen drie zakken chips, want dan zal je natuurlijk wél weer bijkomen. Geloof het of niet, maar voor mij werkte dit wonderen! Door jezelf alles te gunnen, maar alleen wat meer gefocust te zijn op wat je eet, zorg je ervoor dat je én gelukkig bent én jezelf geen streng dieet oplegt én het wel volhoudt.



Lees ook: Met deze tips wordt sporten een verslaving


Natuurlijk is het belangrijk dat we op lange termijn ook snakken naar gezonde voeding. Zo zullen die ongezonde eetgewoontes sneller verleden tijd zijn dan je denkt. Geloof mij, na verloop van tijd heb je geen zin meer in fastfood of kant-en-klare maaltijden. En als je toevallig toch ongezond zou eten, dan krijg je later waarschijnlijk spijt omdat je minder energie hebt, waardoor je zal hunkeren naar die gezonde maaltijd die je gewend bent! Het ultieme doel is uiteindelijk dat je elke dag hunkert naar gezonde voeding, net zoals je vroeger hunkerde naar die vettige hamburger.




Ga altijd voor kwaliteit


Ook als ik me overgeef aan mijn 20%, probeer ik nog steeds de hoogst mogelijke kwaliteit te vinden. In de plaats van een voorverpakte lasagne uit de supermarkt, geef ik de voorkeur aan een verse lasagne op restaurant of beter nog – zelfgemaakt! Op deze manier consumeer je veel minder kunstmatige smaakstoffen, zoetstoffen en andere chemicaliën die in verwerkte voedingsmiddelen gebruikt worden.

 


20 procent ongezond?


20 procent ongezond kan betekenen dat je je geen zorgen hoeft te maken over wat je zal eten wanneer je uitgenodigd wordt bij een vriend(in), of met je partner gezellig op restaurant gaat. Je hebt natuurlijk nog steeds de optie om op restaurant een gezonde maaltijd uit te kiezen, maar het kan helemaal geen kwaad als je dit niet doet.

Uiteindelijk eet je de rest van de week gezond, en hoort een lekkere lasagne bij die 20 procent ongezond! Zondig wel altijd met mate! Ga dus niet een hele dag snoepen, fastfood bestellen en alcohol consumeren. Dit zal zowiezo een dramatisch effect hebben op je gezondheid. Je mag zondigen, maar doe dit altijd met mate.

 


Dankzij de 80/20 dieet-regel kunnen we in ons favoriete
Italiaanse restaurant die lekkere lasagne bestellen in plaats van een slaatje en tijdens onze trip naar Parijs genieten van die heerlijke croissant in plaats van onze gebruikelijke eiwitshake. Je hoeft niet langer te obsederen over elk stukje voedsel dat je eet. En bovenal geeft het je vrijheid om te eten wat je graag eet, en dat is waar het uiteindelijk om draait!

 

P.S.: Wat vinden jullie van de 80/20 regel? Zou je deze toepassen in je eetpatroon of gebruik jij liever een andere methode die ook effectief is? Laat het ons zeker weten in een reactie!

Lees ook

6 reacties

  1. Pingback: Sporten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.