De ultieme gids om gezond en fit te blijven op reis

De ultieme gids om gezond en fit te blijven op reis

Op reis gezond en fit blijven? Makkelijker gezegd dan gedaan! Als we reizen spelen we graag fastfood naar binnen en hebben we geen tijd om te sporten. Plotseling is onze levensstijl helemaal anders, en onze routine volledig verdwenen. We staan er soms niet bij stil dat we op reis heel ongezond leven, en ons lichaam hierdoor verzwakt. Gezond en fit blijven terwijl je de wereld rondreist? In deze post verklap ik jullie alle geheimen voor een gezond en gelukkig leven on the road!

Hier is je ultieme gids om gezond te blijven op reis!

1. Let op je voeding en hydrateer voldoende

“Abs zijn gemaakt in de keuken, niet in de sportschool”

Wat we bedoelen? Zelfs als je elke dag traint, blijf je niet fit als je een slecht voedingspatroon aanhoudt. Gezonde voeding ligt aan de basis van een gezonde levensstijl. Toch kan het knap lastig zijn om op onze voeding te letten – zeker als we aan het reizen zijn. Op reis een gezond eetpatroon aanhouden. Mijn advies? Hou het eenvoudig!

Zorg voor afwisseling in je maaltijden

Heel vaak beschikken we niet over een keuken als we aan het reizen zijn. Dan gaan we op restaurant, waar we moeilijk aan de verleiding weerstaan. Toch kan je gerust vier keer per week op restaurant, aangezien de lokale gerechten tegenwoordig erg voedzaam zijn – vooral dan de gerechten met groenten en seizoensgebonden producten.


Zorg voor voldoende afwisseling in je gerechten, en breng je voedingspatroon in evenwicht door gezonde gerechten af te wisselen met soms iets minder gezonde alternatieven.
Let er vooral op dat je op reis voldoende fruit en groenten eet, deze bevatten alle vitaminen die je nodig hebt voor een goede weerstand!

Let er vooral op dat je op reis voldoende fruit en groenten eet, deze bevatten alle vitaminen die je nodig hebt voor een goede weerstand!

TIP: Probeer zoveel mogelijk zelf je eten te bereiden. We willen allemaal de lokale specialiteiten van een land uitproberen, en dat mag! Maar je hoeft daarom niet drie keer per dag op restaurant. Probeer minstens twee keer per dag je eigen maaltijd klaar te maken. Hierdoor kan je flink wat geld uitsparen en weet je bovendien precies welke voedingsstoffen er in je gerechten zit.


Hier
leg ik jullie uit hoe je gezond kan eten – en zelfs afvallen – zonder dat je jezelf een strikt dieet hoeft op te leggen.

Neem jouw dagelijkse voedingssupplementen in

Naast een gezond voedingspatroon zijn vitaminen ook heel belangrijk. Je mag dan nog heel gezond leven, het is niet mogelijk om alle vitaminen – die nodig zijn om gezond en fit te blijven – uit onze voeding te halen.

Ga na welke vitaminen jij nodig hebt, en bewaar deze in een klein doosje. Zink en vitamine C zijn voor alle reizigers alvast een must-have! Tijdens het reizen word je sneller vermoeid aangezien je de hele dag in beweging bent, en word je ook sneller blootgesteld aan ziektekiemen. Kortom, vitaminen zijn essentieel om je immuunsysteem in stand te houden.

Drink voldoende water (hydrateren!)

Deze tip komt waarschijnlijk niet als een verassing. Als je fit en gezond wilt blijven, moet je veel water drinken. Het maakt niet uit of je aan het reizen bent of een vaste thuisbasis hebt: je zou ongeveer tussen 1,5 en 2 liter water per dag moeten drinken! Ik draag altijd mijn waterfles bij me waar ik ook ga. Letterlijk overal! Ook als ik alleen maar naar de supermarkt om de hoek ga. Als je het altijd bij de hand hebt, drink je automatisch meer.

TIP: Voordat je ergens op reis gaat, zoek je best even op of het water in dat land drinkbaar is. Als dat niet het geval is, doe je er beter aan om wat meer geld uit te geven aan water in de lokale supermarkt. Natuurlijk is een waterfles met ingebouwde filter de ideale oplossing.

2. Sporten tijdens het reizen

Als je fit wilt blijven, moet je regelmatig sporten – zelfs als je veel reist. Het goede nieuws: er zijn genoeg manieren om dat te doen. Vaak denken we dat we op reis niet kunnen sporten, omdat er geen gym in de buurt is (verkeerd gedacht)!

Neem je sportkledij mee op reis, en ga ’s morgens een halfuurtje joggen (wie weet spot je wel de mooiste zonsopgang en kan je het perfecte shot klikken). Als je in een warm land verblijft en dichtbij de zee vertoeft, maak dan van de gelegenheid gebruik om een frisse duik te nemen in het water en een aantal baantjes te trekken.

In deze post leg ik jullie uit hoe je de juiste mindset opbouwt om dagelijks aan sport te doen, zonder dat dit aanvoelt als een verplichting (en sporten bij wijze van spreken een verslaving wordt)

Train met je eigen lichaam

Waarschijnlijk de gemakkelijkste manier om te sporten, is door je eigen lichaam te gebruiken. Er bestaan zoveel trainingsschema’s die je kan uitproberen, zonder dat je daarvoor sportapparatuur nodig hebt. Denk maar aan push-ups, lunges, planken, sit-ups… de lijst gaat eindeloos door.

Als je wat meer inspiratie nodig hebt, open je Pinterest of Instagram en zoek je op de termen “body weight workout” of “home workout”. Deze oefeningen kan je zelfs in de kleinste hotelkamer of op het strand uitvoeren, en dat op elk moment van de dag!

Neem je sportkledij mee

Zoals ik al eerder zei, je wilt geen extra zware sportuitrusting meenemen, maar je kunt gemakkelijk een paar sportbroeken, shirts en bh’s meenemen. Investeer zeker in mooie (en goede) hardloopschoenen. Ik draag de mijne niet alleen voor incidentele ochtendtrainingen, maar ook voor wandeltochten of tijdens het verkennen van een nieuwe stad.

Hardloopschoenen zijn zo comfortabel en zo veel beter voor je voeten dan alle modeschoenen die je normaal gesproken zou dragen

Hardloopschoenen zijn zo comfortabel en zo veel beter voor je voeten dan alle modeschoenen die je normaal gesproken zou dragen. Hoogwaardige sportkleding is ideaal voor elk type activiteit tijdens het reizen. Ze zijn licht van gewicht, duurzaam en kunnen bovendien zeer modieus zijn.

Plan beweging in je dagelijkse activiteiten in

Probeer beweging zo vaak mogelijk te integreren in je activiteiten gedurende de dag. Loop naar de markt in plaats van de bus te nemen. In plaats van ’s middags voor de tv te chillen, kan je beter een wandeling maken of een duik nemen. Vermijd de lift in het winkelcentrum, gebruik de trap. In plaats van een begeleide stadsrondrit met de bus, bezoek je de stad beter te voet. Er zijn zoveel manieren om overdag actief te blijven. En ook al is het maar een half uur per dag – het is nog steeds beter dan helemaal niet bewegen.

3. Neem de tijd om te ontspannen

Ook sommige digital nomads hebben al eens last van een burn-out. Of je nu een jaar of een week weg bent, je moet tijd voor jezelf nemen – anders hou je deze levensstijl niet vol. Mensen hebben vaak een verkeerd beeld over reizen – het is natuurlijk heel erg leuk om nieuwe dingen te ontdekken en nieuwe mensen te ontmoeten, maar dit alles heeft een grote impact op ons lichaam en onze geest. Hou je fysieke en mentale gezondheid dus op peil, en gun jezelf de tijd om te herstellen.

Slaap voldoende en de-connecteer af en toe

Waar je ook naartoe reist, het is heel erg belangrijk dat je voldoende slaapt. Bovendien is het belangrijk dat je af en toe ook even de-connecteert van sociale media en het internet. Als je de wereld rondreist, ben je natuurlijk 24/24 bezig met foto’s nemen, deze online plaatsen, artikels schrijven, contact houden met je familie en vrienden, etc… Maar vaak vergeten we dat het belangrijk is om onze ogen en geest even rust te gunnen, en te genieten van een draadloos leven…

TIP: Maak er een gewoonte van om tenminste 1 uur voordat je gaat slapen je schermen van je gsm en laptop uit te schakelen. Dit komt niet alleen je ogen en geest, maar ook de kwaliteit van je slaap ten goede.

Enkele avondroutines integreren in je dag kan ook wonderen doen! Verander je gewoonte om

  • 2 uur voor het slapengaan niets te eten;
  • ’s nachts nog films/series te bekijken;
  • je laptop of smartphone te gebruiken voordat je gaat slapen   IN
  • elke avond een kopje thee drinken;
  • een boek lezen of luister naar ontspannende muziek vlak voor je gaat slapen;
  • aan yoga of meditatie doen voor je gaat slapen.

4. Nog enkele handige tips ‘n tricks

Enkele eenvoudige manieren om je stofwisseling op gang te brengen:

  • Drink ’s morgens eerst een glas vers citroensap voordat je iets anders eet of drinkt;
  • Schakel tussen warm en koud water bij het douchen. Dit voelt misschien niet zo goed, maar het zal je helpen om ’s morgens wakker te worden en je stofwisseling te stimuleren;
  • Houd een snelle maar intensieve trainingssessie.

Gezond en fit blijven op reis? You got this!

Zoals je ziet, kan je al met een aantal eenvoudige tips ’n tricks gezond en fit blijven tijdens het reizen. Wat we hier vertellen, is absoluut geen rocket science… Het allerbelangrijkste is dat je zorg draagt voor je lichaam. Eenmaal je dit beseft, zal je gemakkelijk fit en gezond kunnen leven – ook on the road!


P.S.: Hoe blijven jullie gezond en fit wanneer je op reis bent? Laat het ons zeker weten in een reactie!

Lees ook

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.